Tuesday, December 9, 2008

Not Our Fault Maaa!

I know you guys have read about the Bukit Antarabangsa landslide tragedy last Saturday...

It's an extreme typical Malaysian authority's habit to cuci tangan, tai chi or in other words do whatever it takes to save your a** from being pointed finger to... And for me one of THE MOST stupidest (dunno if this words ever exist), idiotic and crazy excuse they can ever come out with is as what reported in the Utusan Malaysia today;

MPAJ nafi lulus projek Bukit Antarabangsa

KUALA LUMPUR 9 Dis. - Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) menafikan pihaknya meluluskan projek-projek pembangunan di Bukit Antarabangsa dekat sini.

Pegawai Perhubungan Awamnya, Norhayati Ahmad berkata, projek berkenaan sebenarnya diluluskan oleh pihak Majlis Daerah Gombak pada tahun 1980-an sebelum tertubuhnya MPAJ.

''MPAJ hanya ditubuhkan pada tahun 1992 untuk mengambil alih tugas Majlis Daerah Gombak dan Majlis Daerah Hulu Langat.

''Kami mengetahui projek itu diluluskan oleh Majlis Daerah Gombak daripada rekod yang kami ada,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kejadian tanah runtuh di Jalan Bukit Mewah, Bukit Antarabangsa Sabtu lalu yang dipercayai berlaku disebabkan oleh projek perumahan yang dijalankan di kawasan lereng bukit dan cerun.

Dalam kejadian pada pukul 3.50 pagi itu, empat terbunuh dan 14 cedera setelah 14 banglo di kawasan seluas empat hektar tertimbus di tempat kejadian.

Semalam, Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Hamzah Zainuddin memberitahu, kuasa untuk meluluskan projek pembangunan dan perumahan termasuk di kawasan tanah tinggi yang berisiko adalah hak kerajaan negeri iaitu di bawah bidang kuasa pihak berkuasa tempatan (PBT).

Norhayati berkata, pihaknya tidak pernah mengambil mudah dan sentiasa memantau segala projek pembangunan yang dijalankan di kawasan Hulu Kelang sejak MPAJ ditubuhkan.

''Kami mempunyai jawatankuasa kejuruteraan yang akan memantau dari aspek sistem pengaliran air dan longkang. Kalau boleh kami akan memantau setiap hari terutamanya setelah menerima aduan daripada penduduk setempat.

''Kami akan cuba sedaya upaya untuk membantu mereka menyelesaikan masalah yang timbul meskipun keluasan tanah di bawah bidang kuasa kami adalah terlalu luas sehingga 143 hektar,'' ujarnya.

Sebagai contoh, ujar beliau, MPAJ telah mengambil tindakan dengan melantik pihak kontraktor bagi kerja-kerja mengalihkan aliran longkang dan menutup sepenuhnya runtuhan tanah dengan kanvas pada kadar segera jika penduduk mengadu berlakunya hakisan di kawasan mereka
.



Now you may or may not agree with me. It's up to you but I really2 think that this is the dumbest taichi ever!!

After this I strongly suggest that all govt agencies to change their name so that in the future if anything happens and people starts to point fingers to them, they can somewhat give the same exact appausible excuse...

I wonder what the outside people are looking at us, for having such a veeeeery good ruling govt. Hey, dont put the total blame on others. You have the rights to vote and you have voted...... dumbass!

Blistering Barnacles!






.

No comments: